30 dagen Sri Lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu 30 dagen Sri Lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu

30 dagen Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

26 Juli 2012 | Sri Lanka, Negombo

`

Om half 5 gaat de wekker. Wat is er mis gegaan? Vroeg opstaan is nog nooit een hobby van me geweest. Een half uur later staat er een tuctuc voor de deur. Een uur lang rijden we door de bergen in de buurt van Nuwara Elia. Het is koud. Misschien wel 12 graden. boven de weg hangt een mist waardoor je niet meer dan 3 meter kunt zien. Tog rijd de chaffeur zonder moeite (en zonder te kijken) het spoor van de trein over. Het maakt voor hem niet uit dat er geen slagbomen of andere signalen zijn voor de trein. Om 6 uur kom ik aan bij Horton Plains, een van de mooiste nationale parken in Sri Lanka. Het park is nog dicht.. pff mooi is dat. Gelukkig rent er na een paar minuten een mannetje naar de ticket counter. In een wandeling van 9 kilometer lopen we terwijl de mist langzaam wegtrekt langs twee enorme afgronden waarvan 1 meer dan 800 meter, een prachtige waterval, Jungle, grasland en rivieren. Hierdoor is het toch niet echt mogelijk om een ochtendhumeur te hebben.

Na een wat ongunstuge start in Colombo (in de bus probeerden ze 10 keer de normale prijs te krijgen en de mannen indeze stad zijn verschrikkelijk..) behaal ik een nieuw snelheidsrecord uitchecken. Als blijkt dat de trein over 15 minuten vertrekt is het rennen naar het hotel. De spullen gaan in willekeurige tassen, onderweg terug nog kaartjes halen en da verder rennen naar het perron. Helemaal op tijd. Onderweg verbaas ik me over hoe groen dit eiland echt is. Je ziet natuurlijk vaker plaatjes van palmbomen enzo maar hier schieten die dingen letterlijk als onkruid uit de grond. Waar geen bomen staan zijn rijstvelden of bizarre gestreepte rotsformaties die uit het niets lijken te komen. Geinspireerd door een rondreis van Kras markeer ik de gratis kaart van het eiland die op het vliegveld te halen is.

Een korte stop bij een van de tientallen Buddha's van 28 meter op een meer dan 250 meter hoge rots. Dan op naar Kandy. De stad is omringd door bergen en in het midden ligt een prachtig meer. Het uitzicht vanaf de heuvel met de 28 meter hoge Buddha is geweldig! Om alles nog mooier te maken slaap ik 2 nachten in the Burmese Rest, een klooster gerund door een stel hele aardige Monniken. Ik heb hier mijn eigen prive dorm met 6 bedden en als klap op de vuurpijl 4 landschilpadden in de binnentuin als huisdieren. Echt een aanrader dus.

Om van het gedoe af te zijn, ga ik naar Dambulla. Hier staat het grootste Buddha beeld ter wereld. Precies 30 meter hoog en uitgevoerd in afgrijselijk goud. Na een overnachting in het Disni hotel bezoek ik de leeuwenrots. Een ruine van een stad staat op een rots van honderden meters hoog. Na een mislukte poging om zonder te betalen naar binnen te komen (helaas, betrapt) betaal ik toch maar de 30 dollar entree. De ruines zijn leuk om te zien maar het valt in het niet bij het uitzicht. Doordat het land om de rots vrij vlak is kijk je kilometers ver het land in. Het is de belachelijke toegangsprijs toch wel waard..

Na wat cultuur is het nu tijd om te bakken op het strand. Eerst in Trincomale, een mooi zandstrand met een rustige azuurblauwe zee, prima om te zwemmen. Daarna chillen met de surfers bij Ranga's Beach Hut in Arugam Bay.

In Merissa kom ik Michel en Sandra tegen. Ze zijn nu op een vakantie van 1 maand in Sri Lanka maar hebben een paar jaar geleden 2 jaar samen door Azie getrokken. Die twee zitten echt vol met bizarre verhalen en reis tips. Een paar maanden voor de reis hebben we bij hen foto's gekeken en dat was uiteindelijk de reden dat we Nepal hebben toegevoegd aan de wensenlijst. Nepal had ik echt niet willen missen. De 3 dagen die we in hetzelfde hotel hebben gezeten waren niet alleen super gezellig maar ook nog eens ontzettend handig voor de rest van de reis.

In Merissa nemen we tot twee keer toe, met bijbehorend feestmaal en drankjes, afscheid. Ik breng twee nachten door in Unawatuna, een heerlijk rustig plaatsje vlakbij Galle, en bezoeken we Galle zelf. Ineens heb ik nog maar 1 dag over in Sri Lanka. Jammer dat die maand zo snel voorbij is gegaan maar ik heb wel weer zin om terug te zijn in India. Sri Lanka is een prachtig eiland met een paar van de mooiste stranden die ik tot nu toe gezien heb maar ik mis toch de drukte van India. Zometeen met het vliegtuig terug naar Chennai en dan 40 uur in de trein en ongeveer 25 uur in de bus richting Leh in het noorden. Dat wordt weer een nieuw avontuur.

  • 26 Juli 2012 - 18:15

    Joyce Baffour:

    hmmm wat heerlijk om te lezen weer! Klinkt echt als een land waar het heerlijk vertoeven is, gaaf! Zijn jullie het rondtrekkende bestaan nog niet zat? ;-)
    En heeeel leuk dat jullie naar Leh gaan. Zou je alsjeblieft een ding voor mij willen doen? Ik heb namelijk een konijn in Leh, Miniyak heet 'ie, die heb ik nu precies een jaar geleden achtergelaten bij greenland hostel, in de tuin.. Hostel ook een aanrader trouwens, ruime kamers, milieuvriendelijke wc en zonverwarmd water.. En een leuke monnik die als het goed is nog steeds met veel toewijding en liefde voor Miniyak zorgt - als ie hem niet al heeft opgegeten toen wij op de terugweg waren..
    Ik zou het echt super leuk vinden als je de tijd en zin hebt om eens bij dat hostel te vragen of het grote, witte, harige konijn nog leeft! Leuke missie? :-D heel veel plezier daar.. Vergeet niet een leuke trekking te maken vanaf een van de grote meren daar in se buurt, erg mooi, alhoewel jullie natuurlijk alleen maar mooie dingen zien daar..

    Liefs!

  • 26 Juli 2012 - 19:57

    Petra En An:

    Haaaaaa
    toch weer gelukt om verslag uit te brengen.
    En weer geweldige foto's. Prachtig hoe die Buddha daar hoog in de verte opdoemt! En wat een mooie actie foto van die surf-dude :-)
    Jullie hebben zo te zien wel genoten van het maandje Sri Lanka.
    Nu weer een stukje verder genieten van India. We spreken elkaar gauw!
    liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Negombo

Azie 2012

azie

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2012

Hampi

14 Oktober 2012

Goa

30 September 2012

Een stukje Nederland in Cochin

30 Augustus 2012

RACen naar Rishikesh

25 Augustus 2012

Leh
Marjolein

Actief sinds 28 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1457
Totaal aantal bezoekers 28567

Voorgaande reizen:

17 Maart 2012 - 15 Maart 2014

Azie 2012

12 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Azie 2013

Landen bezocht: