RACen naar Rishikesh - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu RACen naar Rishikesh - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu

RACen naar Rishikesh

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

30 Augustus 2012 | India, Rishīkesh

Leh lijkt alweer een eeuw geleden. In de afgelopen weken heb ik in Srinagar op een woonboot midden op een meer geslapen, Jammu's slechtste hotelkamer bekeken en de wereldberoemde Golden Temple in Amritsar bezocht om vervolgens in Rishikesh in een Ashram in te checken.

De plaats Srinagar zelf is niets aan. Het is vies, druk en tegelijk ook saai. In eerste instantie wil ik in een guesthouse slapen omdat dat het goedkoopst is. Dat is Peter, een Nederlander die ik in de bus naar Srinagar heb ontmoet niet van plan. We kiezen een van de aangeboden woonboten uit (van de man die ons het meest hardnekkig blijft achtervolgen) en zitten 10 minuten later in een roeiboot op Dal lake. Ongepland blijven we 3 dagen op de boot hangen. Heerlijk rustig, er is een echt woonkamer (inclusief plastic plantjes), de familie van de eigenaar kookt voor je en je snacks worden gewoon door een drijvend winketje aangeboden. Voor een paar rupees kan je je 2 uur rond laten varen langs drijvende tuinen, winkeltjes die thee verkopen en zelfs een watersport centrum midden in het meer.

Op naar Jammu waar we de slechtste kamer hebben tot nu toe. Ik heb nog nooit eerder vloerbedekking gezien met zoveel schimmel en de deur moet elke keer opengetrapt worden. De eigenaar zegt dat er in dit seizoen een vochtprobleem is.. Wow, meen je dat? Gelukkig is Jammu zelf erg leuk.

Ik sluit me aan bij de duizenden pelgrims die naar Amritsar vertrekken. Sta bijna een half uur in de rij om de tempel in te komen (het is het wachten waard!) en krijg daarna een gratis maaltijd. De keuken naast de Golden Temple kookt elke dag voor meer dan 60.000 mensen. Het allermooiste is de afwas. Honderden vrijwilligers staan onder het constante geluid van vallende metalen borden uren af te wassen. Ik doe mijn best om een plekje te krijgen in de massa en werken een half uurtje mee. Echt ontzettend gezellig!

In Amritsar zijn we eigenlijk te laat met het boeken van de trein naar Rishikesh. Treinen in India zitten altijd propvol. We gokken op de wachtlijst en winnen, een soort van. Met ons RAC ticket moeten we een bankje delen tenzij de conducteur een leeg bed voor ons kan vinden. Uiteindelijk lukt het toch om met z'n tweeen een uur of 3 te slapen op een bed van 180 bij 50 cm. Ik ben heel trots.

De trein komt de volgende ochtend anderhalf uur te vroeg aan op de bestemming en op het allerlaatste moment kan ik een nog half slapende Nederlander uit de trein trekken. Dan op zoek naar de Ashram die Akos heeft aangeraden. Volgens Wikitravel 5 minuten lopen vanaf de brug over de Ganges. Na ongeveer 25 minuten komen we aan bij de Sri Ved Nikatan Ashram. Een fantastische Ashram voor beginners.

Gratis Yoga, medittatielessen (voor sommige mensen goed om slaap in te halen) en twee keer per dag een met veel liefde gekookte all you can eat Dal Bhat (rijst met linzen) voor maar 45 cent. De kok is een ontzettend lieve man met de gave om rijst met linzen elke dag een andere smaak te geven. Na een paar dagen maakt hij zelfs speciaal voor mij geroosterde en ingelegde chilipepers omdat ik zo van pittig eten houd. Bij het ontbijt krijg ik als enige appel in mijn havermout en vanmorgen kreeg ik zelfs een stuk pannenkoek erbij!

De komende 4 dagen blijf ik nog in de Ashram. Daarna ga ik op weg naar Cochin in Kerala waar An en Petra ook naartoe komen! Ik kijk er erg naar uit. Vanuit Delhi is het 42 uur met de trein en tegen beter weten in staan we weer op de wachtlijst.


PS: ik heb extra fotoruimte geregeld dus voor dit verslag en die van Leh heb ik wat toegevoegd

  • 30 Augustus 2012 - 11:22

    Joyce:

    Aaaaah ik geniet ZO erg van je verhalen!! En grappig, bij die Ashram ben ik ook nog binnen geweest, zo leuk om zoveel herkenning te lezen.. Geniet van de rest van de reis en natuurlijk van de hereniging met het thuisfront!!

  • 30 Augustus 2012 - 11:22

    Joyce:

    Aaaaah ik geniet ZO erg van je verhalen!! En grappig, bij die Ashram ben ik ook nog binnen geweest, zo leuk om zoveel herkenning te lezen.. Geniet van de rest van de reis en natuurlijk van de hereniging met het thuisfront!!

  • 30 Augustus 2012 - 11:22

    Joyce:

    Aaaaah ik geniet ZO erg van je verhalen!! En grappig, bij die Ashram ben ik ook nog binnen geweest, zo leuk om zoveel herkenning te lezen.. Geniet van de rest van de reis en natuurlijk van de hereniging met het thuisfront!!

  • 30 Augustus 2012 - 15:28

    Ger:

    Je kunt inderdaad heerlijk slaap inhalen bij meditatielessen. daar weet ik alles van. Tja want van slapen in een bed van 1.80 m bij 0.50, omgerekend is dat nog geen vierkante meter, rust je niet echt uit. Je moet er toch wel een soort van slangenmens voor zijn. Goed meedoen dan maar met de yogalessen. Gelukkig zijn dit soort bedden voor jullie een uitzondering enne....je moet niet al te verwend gaan worden. Dikke kus ook voor Jan

  • 02 September 2012 - 22:03

    An:

    Nooit gedacht dat ik jou nog eens zou horen beweren dat de afwas doen gezellig is :-D.
    Ik moet zeggen dat ik blij begin te worden dat we niet in Jammu hebben afgesproken, ik heb het niet zo op schimmels.
    We tellen de dagen af tot ons vertrek, krijgen er steeds meer zin in. Fijn om een stukje van jullie grote avontuur even van dichtbij te gaan meebeleven.
    Tot gauw

  • 02 September 2012 - 23:13

    Sau:

    Hey Marjolein,

    Ik reageer bijzonder weinig op je berichtjes maar ik volg je verhalen vol spanning. Goed om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Ontzettend leuk dat je moeder en stiefmoeder jullie kant op komen! Het is denk ook heel erg prettig om je dierbaren weer even bij je te hebben! Geniet ervan en pas goed op elkaar!

    X Sau

  • 20 September 2012 - 11:42

    Ineke:

    Hoi Lein, Wat een bijzondere verhalen om te lezen. Ontvingen vandaag een mooie kaart van An en Petra, groetjes aan iedereen vanuit een regenachtig Noordwijk, Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Rishīkesh

Azie 2012

azie

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2012

Hampi

14 Oktober 2012

Goa

30 September 2012

Een stukje Nederland in Cochin

30 Augustus 2012

RACen naar Rishikesh

25 Augustus 2012

Leh
Marjolein

Actief sinds 28 Feb. 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 28553

Voorgaande reizen:

17 Maart 2012 - 15 Maart 2014

Azie 2012

12 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Azie 2013

Landen bezocht: