Incredible India! - Reisverslag uit Delhi, India van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu Incredible India! - Reisverslag uit Delhi, India van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu

Incredible India!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

25 Mei 2012 | India, Delhi

Incredible India!

Dat is de naam van het boek dat sinds enkele dagen vermist is uit de collectie van het hostel in Varanasi. Uiteraard heb ik daar niets mee te maken, ik kom uit een voortreffelijk milieu.

Bij het oversteken van de grens bij het plaatsje Sunauli probeer ik mezelf mentaal voor te bereiden op India. De drukte, de irritante liegende mensen, de veel te hoge prijzen, het dramatische verkeer.. Allemaal dingen waar ik vooraf voor gewaarschuwd ben. Alleen het is er niet. Het ontbijt is een stuk goedkoper dan in Nepal en minstens even goed. Een van de eerste mensen die ik spreek raadt me aan om de bus te nemen naar het station in Gorakhpur in plaats van een taxi. Dat scheelt weer geld en de bus is volgens hem even comfortabel. De bussen zijn in India een stuk goedkoper dan in Nepal en ze lijken gemaakt voor mensen groter dan 1 meter 40. De rit van 2 uur (voor 70 rupees, ongeveer 1 euro) verloopt prima. Na 6 uur in de trein is daar dan eindelijk Varanasi.

Vibrant Varanasi!
De eigenaar van het hostel is goudeerlijk. Na een boottocht en een tour langs de mooiste tempels vraag ik hem wat er nog meer te doen is in Varanasi. Hij lacht en verteld dat je nog een uurtje of 2 winkeltjes kan bekijken, wat zijde kunt kopen en dan de trein naar Agra kunt boeken. Braaf koop ik een mooie sjaal en pak ik mijn rugzak weer in. Het boeken van de tickets verloopt online niet zo soepel. De creditcards van de Rabobank zijn niet bepaald handig (of bruikbaar) in het buitenland. Op het station in Varanasi is een apart loket voor touristen (met airco!) waar ze wel 24 plaatsen in de sleeper naar Arga apart hebben gehouden voor touristen. Je hoeft geen uur in de rij met de Indiers en het is goedkoper dan online. Een dag van te voren boeken en je zit goed. Met de trein van 18.15 kom je de volgende ochtend rond 6 uur aan in

Amazing Agra!
Amazing Agra is niet gelogen. Google Agra en je komt gelijk een hele serie plaatjes van de Taj Mahal tegen. Vanuit de trein stap ik praktisch Agra Fort in. Dat eerst maar eens bezoeken. De Garderobe is nog dicht dus de tassen gaan mee het fort in. Na een uur of 2 op weg naar het Guesthouse. De eigenaar van de eerste rikshaw wil een belachelijk bedrag hebben. Nee bedankt, ik loop wel. Hij doet een poging om uit te leggen dat het hostel een kilometer of 5 weg is. Ik vertel hem dat ik in Nepal ruim 200 kilometer heb gelopen en dat dit ook wel moet lukken. De prijs verminderd drastisch. Nog een laatste 20 rupees van de prijs af en de man ziet er enigzins verslagen uit. Dit lijkt een goede indicator. Eenmaal aangekomen praten de rikshaw rijder en de eigenaar van het nieuwe Hostel wat in het Hindi. De tassen kunnen eindelijk af. Daarna komt de eigenaar toch nog wat vragen: "Heb je echt 200 kilometer gelopen in Nepal?"

Taj Mahal
Om kwart over 5 sta ik 's ochtends sta ik voor het hostel te wachten op de nieuwe franse buurman. Ik vraag me af hoe het komt dat ik me er nu wéér in heb laten luizen. Waarom is iedereen van mening dat dingen zoals tempels en bergen het mooiste zijn bij zonsopkomst? Na 10 minuten lopen kom ik aan bij het parkeer terrein van de Taj Mahal. Mijn geplande rol ontbijt koekjes moet ik inleveren. Nog even door de metaal detector en daar is het. Omdat het zo vroeg is staan er nog nergens rijen. Er zijn zelfs nog foto's te maken zonder andere mensen erop! Bij het bankje voor de vijver bedenk ik me dat Petra hier ongeveer een half jaar geleden ook heeft gezeten. Aan de telefoon werd ik er nog even aan herinnerd dat dat bankje bekender is omdat Lady Di er ook op heeft gezeten. Ook dat nog :)

Delightfull Delhi!
Hierna gelijk uitchecken en met de trein naar New Delhi. Met de goedkoopste tickets kom ik uit in een overvolle coupe waar mensen niet alleen in de deuropening zitten maar zelfs in de bagage rekken liggen. Fantastisch! De aankomst op station New Delhi is voor mij alweer een verrassing. De stad is totaal niet zo hectisch en vies als ik had verwacht. Uiteindelijk is er maar 1 man die me wijs probeert te maken dat het vooraf geboekte hotel gesloten is.. Als ik begin te lachen gaat hij ook nog eens zonder extra moeite weg. New Delhi is tot nu toe dus echt prima. De komende weken ga ik kijken wat hier te doen is. Gelukkig krijg ik allemaal tips! Hardstikke leuk.


  • 26 Mei 2012 - 12:17

    Joyce:

    Wat leuk, wat leuk!!! Ik vond India ook reuze meevallen, bereidde me voor op het ergste, maar dat bleef uit! Alleen Delhi vond ik niet zo'n klapper, maar fijn dat het jullie bevalt!

    Pak nadat jullie uitgekeken zijn in Delhi, de bus naar Rishikesh en daarna Manali, dat vond ik zulke leuke dorpjes.. :-) En als je dan toch in Manali bent, is Leh ook echt de moeite waard! Alhoewel dat misschien wel weer vergelijkbaar is met Nepal, hele lieve mensen, mooie bergdorpjes in de omgeving en perfect voor trekkings! De busreis van Manali naar Leh (twee dagen over dramatische wegen) is eigenlijk al reden genoeg om te gaan.. ;-)

    Oh en mocht je het aandurven om de woestijn in te gaan, reis dan door naar Jaisalmer, vonden wij ook een heel mooi dorpje, alles uit zandsteen gebouwd.. Als je in het hostel "Shanai Palace, vlakbij de geeta ashram" slaapt en de hostelbaas de groetjes van Joyce en Marjolein wil doen (vertel maar over de kameeltrekking in de onweer, dan weet ie het denk ik wel!), ben ik weer heel blij! Leuke mensen daar!

    Heel veel plezier daar! Ik kijk uit naar je volgende update!

  • 28 Mei 2012 - 20:21

    Martijn:

    Hoi Marjolein,

    wat een reis zijn jullie aan het maken, gaaf! Blijf vooral schrijven, ik lees je verslagen met veel plezier....

    groet, Martijn

  • 02 Juni 2012 - 14:36

    Rein:

    Ik zie dat dit blog alweer een aantal dagen online staat. Kun jij niet net als Jan een mailtje sturen als er weer wat nieuws te lezen is?
    Wat fijn dat alles zo lekker loopt bij jullie en dat de mensen zoveel vriendelijker zijn dan verwacht. Dat moet toch een ontzettend fijn gevoel geven! En die Taj Mahal, dat is echt een item op vele to-do lijstjes. Jullie kunnen die toch maar weer mooi afvinken! Heel veel plezier in New Delhi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Delhi

Azie 2012

azie

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2012

Hampi

14 Oktober 2012

Goa

30 September 2012

Een stukje Nederland in Cochin

30 Augustus 2012

RACen naar Rishikesh

25 Augustus 2012

Leh
Marjolein

Actief sinds 28 Feb. 2012
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 28527

Voorgaande reizen:

17 Maart 2012 - 15 Maart 2014

Azie 2012

12 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Azie 2013

Landen bezocht: