Lumbini - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu Lumbini - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu

Lumbini

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

13 Mei 2012 | Nepal, Kathmandu

Stomtoevallig kom ik 3 dagen voor de verjaardag van Buddha aan in Lumbini. Zijn (of haar :P) geboorteplaats. We overnachten midden in het tempelcomplex in de Korean Temple. Voor 300 rupees per dag slapen we in een dorm voor 4 personen. Mannen en vrouwen uiteraard gescheiden. Het eten, een uitgebreid ontbijt, lunch en dinerbuffet is gratis..

Het eten is heerlijk (niet iedereen is het daarmee eens) Er is keuze uit verschillende gerechten en zelfs verschillende soorten rijst en noodles. Bij het ontbijt zijn er naast de gebruikelijke soorten groentenprutjes, soep en fruit ook pannenkoeken en dikke plakken gebakken kaas. In een nepalees tijschrift heb ik gelezen dat dat goed is voor je tanden dus ik neem braaf een extra plak.

Bij de tempel huur ik een fiets om het complex te verkennen. Er worden lampionnen opgehangen en verschillende beelden en ornamentjes krijgen nog een nieuw laagje verf. Dan is het 6 mei en is iedereen klaar voor de mensenmassa die komt. Duizenden boeddhisten en hindu's (Buddha is volgens hen een reincarnatie van Vishnu) bezoeken de tientallen tempels. In de tempels worden offers gebracht. Vooral bloemen, geld en fruit.

Lumbini is echt een plek waar je gerust een dag of 3 kan blijven. Het mooiste vind ik de verschillen in de tempels. De Thai Temple is helemaal wit van buiten en heeft een klassieke vorm terwijl de Vietnamese tempel zo in de Efteling zou passen. Bij die laatste vind je hoogglans gelakte olifanten in de tuin en is er een pad van 2 meter hoge lotusbloemen naar 1 van de bijgebouwen.

In Kathmandu is mijn Visum voor India inmiddels aangevraagd. Hopen dat het lukt. Het lijkt compleet willekeurig wat je krijgt. Van een jongen die bij het hotel werkt hoorde ik dat er vorige week een Duitser is geweigerd. Bij de Indiase ambassade sprak ik twee Nederlandse meiden die een visum voor 5 weken hebben aangevraagd en uiteindelijk een double entry visum voor 6 maanden kregen.. Afwachten dus. Volgende week vrijdag moet ik weer een paar uur in de rij om de aanvraag compleet te maken. Met een beetje geluk zit ik over anderhalve week in Varanasi.

  • 13 Mei 2012 - 15:22

    An:

    Lekker om zo weer een stukje te mogen meebeleven. Het was vanmorgen mijn moederdag kadootje bij uitstek.... bij het ontbijt een update van je reisavonturen.
    liefs

  • 14 Mei 2012 - 19:47

    Maarten Korbee:

    Bijzonder om zo je foto's te zien en je verhalen te lezen. Vooral indrukwekkend de dagen in het hooggebergte, de tocht door de sneeuw. We wensen jullie veel succes en goede moed toe.
    Corrie en Maarten

  • 15 Mei 2012 - 21:53

    Rein:

    Dat wordt dus even spannend om te zien welk visum jullie krijgen. Het is inderdaad willekeurig. Ik herinner me een paar mensen dat ook een visum gewijzigd werd, omdat hun naam voorkwam in het register van niet gewenste personen. Hun naam was identiek aan de naam van die personen, maar ze hadden er niets mee te maken. Hoewel uit paspoortonderzoek bleek dat ze het inderdaad niet waren werden ze toch -uit voorzorg- maar geweigerd. Gelukkig zijn jullie achternamen niet zo gewoon als "Jansen" of "De Vries", dus het risico geweigerd te worden lijkt me klein. Bovendien: er zijn zat andere landen daar...........
    Ik wens jullie nog prettige dagen in Kathmandu.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Azie 2012

azie

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2012

Hampi

14 Oktober 2012

Goa

30 September 2012

Een stukje Nederland in Cochin

30 Augustus 2012

RACen naar Rishikesh

25 Augustus 2012

Leh
Marjolein

Actief sinds 28 Feb. 2012
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 28564

Voorgaande reizen:

17 Maart 2012 - 15 Maart 2014

Azie 2012

12 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Azie 2013

Landen bezocht: