Een stukje Nederland in Cochin - Reisverslag uit Kochi, India van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu Een stukje Nederland in Cochin - Reisverslag uit Kochi, India van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu

Een stukje Nederland in Cochin

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

30 September 2012 | India, Kochi

Een stukje Nederland maar vooral ook een stukje thuis. Ik ben nu meer dan 6 maanden in Azie en mijn moeder en haar vriendin komen bij mij op bezoek. Lang verwacht en nu is het eindelijk zo ver. Als we aankomen bij de Homestay van Saj, met enige hulp van zijn oom, zijn An en Petra nog 5 minuten onderweg met de taxi. Saj weet dat omdat hij het afgelopen uur 7 keer heeft gebeld naar de taxi chaffeur. Hij is erg trots op de informatie en ik ben blij dat ik hem mijn nummer niet heb gegeven.

De ontvangst is ontzettend leuk. Natuurlijk heb ik An en Petra ontzettend gemist de afgelopen 6 maanden. Uit de koffer komt ongeveer 2 kilo snoep uit Nederland. Bitterkoekjes, Bokkenpootjes, pure chocola, M&M's, mergpijpjes, drop en uiteraard ook stroopwafels. Echt genieten. (Twee weken later zijn alleen de bitterkoekjes nog over) Wel langer houdbaar zijn een mooie kaart van Ger, een jurkje van Helen dat natuurlijk weer perfect is uitgezocht (iemand nog een personal shopper nodig?) en een hele lieve brief van Sanneke.

Fort Cochin is een heerlijk rustig plaatsje in Kerala. Je kan aan de gebouwen echt goed zien dat de Portugezen, Nederlanders en Britten hier zijn geweest. Oude kerken, paleizen en een overgroeide Nederlandse begraafplaats. We maken massa's foto's tijdends heerlijke middagjes "kuieren" door de mooie oude straatjes.

Saj Homestay is echt weer wat anders dan dat ik gewend ben. Sliep ik een paar weken geleden nog in een kamer waar de vloerbedekking was overgroeid met schimmel. Nu zit ik in een goed verzorgde ruime kamer met airco en er zit een mooi balkon bij, waar we met z'n allen kunnen ontbijten en koffie drinken. En natuurlijk heel veel kletsen. In de afgelopen maanden heb ik veel gemist, nu ben ik voor een tijdje eindelijk weer eens een keer bij. Sommige dingen zijn toch makkelijker om over te praten als je elkaar ook bij ziet.

Na een weekje rustig het dorp en de lokale kerken en tempeltjes belijken gaan we naar een kook cursus. Daaruit blijkt vooral dat je van alles ongeveer 5 keer zoveel moet gebruiken als in je op zou komen en natuurlijk hoor je overal mosterd zaad, curry leafs en kokos in te doen. Het resultaat is in ieder geval heerlijk. Wat culinaire bijscholing dus, uiteraard wat (hele mooie) henna tatoo's en dan naar de olifanten.

Met de taxi (wow, een echte auto!) gaan we naar een plek in de buurt waar olifanten worden gewassen. Vooraf wist ik niet echt wat ik daarvan kon verwachten maar dat is echt onwijs leuk. Voor een flinke fooi mag je zelf de olifanten wassen en ze vasthouden. Ik stapte duidelijk te voorzichtig op het beest af want de eigenaar duwde me gelijk rond de slurf. En dan kijk je zo'n beest van meer dan 2 meter hoog ineens in de prachtige groen bruine ogen aan. Heel raar. Een olifant voelt heel anders dan je zou denken. Ik verwachtte een droge eeltachtige huid maar ze voelen heel zacht. Olifanten lijken wel gemaakt van een hele berg rubberachtige balletjes. Echt super!

De volgende avond gaan we nog naar een voorstelling van de lokale toneel vereniging voor een spectalair optreden en dan zijn de twee weken alweer bijna om. De vrouw van Saj kokt nog een feestmaal voor ons en de nodige souvenirs worden nog snel aangeschaft en dan is het voor ons allemaal inpakken. An en Petra gaan helaas weer naar huis en ik ga door naar Allepaluza, iets naar het zuiden.

  • 30 September 2012 - 14:45

    Petra En An:

    Best vreemd om in het koude kikkerlandje een verslag te lezen van je avonturen waar wij zelf deel van hebben uitgemaakt. Wij hebben een geweldige tijd gehad. India is prachtig en wat mij betreft klopt het wel dat je een soort verliefd wordt op dat land. Lekker eten en in deze periode van het jaar net niet te heet.
    Maar het meest bijzondere aan de reis was natuurlijk het gezelschap! Geweldig om zo een tijdje bij elkaar te kunnen zijn.
    Nu weer in de "backpackers-modus"... kijk goed om je heen, geniet, en laat ons vooral af en toe een stukje meegenieten via je blog.

    liefs en een dikke knuffel

  • 13 Oktober 2017 - 17:26

    Rachel:

    Hi nichtje,

    Ik schrijf je hier vanuit de ashram van Amma, 3 uur van Kochin vandaan. Ik woon hier sinds 2013 (dus ben gekomen een jaartje na je verslag). Ik was aan het zoeken op google naar de "andere kant" van de nederlandse aanwezigheid in India. Ik ben namenlijk altijd erg trots geweest op de VOC en de Gouden Eeuw, maar ik leer hier, wonende in India, dat het ook zijn andere kanten heeft gehad.

    Je klinkt heel goed in het stukje wat je schrijft, is natuurlijk ook geweldig om zoveel te mogen reizen. Hoop dat het je nu ook goed gaat.

    Ben jij ook nog in de ashram geweest? Veel liefs aan je vader en ook aan Anneke. Die heb ik al heel lang niet gezien. Liefs Rachel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kochi

Azie 2012

azie

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2012

Hampi

14 Oktober 2012

Goa

30 September 2012

Een stukje Nederland in Cochin

30 Augustus 2012

RACen naar Rishikesh

25 Augustus 2012

Leh
Marjolein

Actief sinds 28 Feb. 2012
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 28525

Voorgaande reizen:

17 Maart 2012 - 15 Maart 2014

Azie 2012

12 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Azie 2013

Landen bezocht: