This is Burma - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu This is Burma - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marjolein Korbee - WaarBenJij.nu

This is Burma

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

02 April 2013 | Thailand, Bangkok

Het land van felle tegenstellingen, snel verdwijnende cultuur en verminderde taboes. Was het vorig jaar nog 'not done' om over politiek te praten, nu doet iedereen die een beetje engels spreekt het. "Do you like Myanmar?" vraagt een oud vrouwtje achter een falooda stalletje aan me. Ik knik fel terwijl ik het spul naar binnen lepel. "Do you like the government?" vraagt ze vervolgens met een big smile. Mijn NLD tas maakt de meest humeurige mensen aardig. Van een jongen die Charlotte en mij een lift geeft op zijn motor krijg ik een t-shirt met een foto van Aung San Su Kyi en een speldje met de rennende pauw van de NLD. In een restaurant met muren van bamboe kijk ik The Texas Chainsaw Massacre en een busstation heeft McGyver aanstaan. Terwijl in een aantal delen van het land nog gevochten wordt voor vrijheid is Myanmar hard aan het veranderen.

Als je nog een beetje van de originele cultuur wilt zien moet je ver van de stad af. Ik spreek een Amerikaanse vrouw die op zoek is naar nieuwe diersoorten. Naar eigen zeggen "Op zoek naar een eenhoorn in opdracht van een Canadees in Thailand". Na een trek van 2 weken door de wildernis komt ze aan in een dorp dat niet op een andere manier te bereiken is. Iedereen draagt daar nog de traditionele kleding maar een groepje jongens zingt en danst Gangnam style. K-pop heeft helaas ook Myanmar overwonnen.

Myanmar heeft meer tempels dan inwoners en kinderen krijgen in kloosters een gratis opleiding. Hierdoor zie je overal kinderen in de gewaden van monniken en nonnen. Vooral de monniken proberen je overal te strikken voor een praatje en een paar foto's. Markten beginnen om 4 uur 's nachts en worden verlicht met kaarsen. Tattoo's kan je laten zetten tijdends hindufestivals. De straten zijn bedekt met rode vlekken van de beetle nut die bijna iedereen lijkt te kauwen. Bushaltes zijn bij grote steden ruim 3 kwartier rijden uit het centrum en de tijden zijn zo ingeregeld dat je tussen 3 en 5 uur in de nacht aankomt. En met de harde muziek en luidruchtige mensen in de bus is slapen natuurlijk geen optie. Nachten doorhalen en dan op de fiets de omgeving verkennen. Myanmar is het allemaal waard. Als je de kans krijgt: Myanmar is volgens de meeste mensen het mooist in oktober, net na de monsoon. Dan is het prachtig groen en niet zo stoffig. En het is geen hoogseizoen dus de bussen met touristen zijn er nog niet.

In maart is het buiten Inlay en Mandalay goed te doen om zonder te boeken bij een hotel op te komen dagen. Er zijn een hoop guesthouses die niet in de lonely planet staan. Wil je toch boeken dan is er op internet een lijst van alle hotels per regio met adressen en telefoonnummers. Bedoeld voor klachten maar voor backpackers erg handig. De prijzen vallen me erg mee. Kreeg ik van een andere reiziger nog te horen dat je een hotel onder de 25 dollar per persoon wel kon vergeten, in Yangon, Hsipah en Kalaw zijn massa's hotels waar je minder dan 15 dollar betaald voor een double en 5 tot 10 voor een single. In duurdere plaatsen zoals Mandalay en de verschillende kustplaatsen kom je na een beetje zoeken ook aan een double voor 20 tot 25 dollar. Van de belachelijke stapel dollars (in perfecte staat) is dus nog ongeveer drie kwart over. Dat geeft weer ruimte voor een shopping spree in Thailand..

• 02 April 2013 - 07:53

Petra En An:

Wauw! Dat is Birma!
    Je beschrijving neemt ons een stukje mee op reis, dat doe je weer goed.
    Jij schetst toch een heel ander beeld van Birma dan wat hier de laatste weken in het nieuws te horen was. Jouw beleving bevalt me wel een heel stuk beter en komt ook meer overeen met hetgeen we zouden verwachten. (Heel veel beter zo, dan andersom:-))
    Je kunt alweer een heel bijzondere ervaring toevoegen aan je steeds langer wordende lijst. Het is een mooie keuze geweest om die kant uit te gaan.
    Nu even "stranden" op Thailand. Dat klinkt op zich al geweldig, want het heeft hier bijna de hele maand maart gevroren. Brrrr.
    We spreken elkaar gauw!

Liefs, Petra en An

• 24 April 2013 - 17:19

Ger:

Hoi Lein, nog even een nachtje slapen en je bent er weer een jaartje bij. Ik wens je een fijne onvergetelijke dag toe in het verre....eh, is het Thailand?

• 25 April 2013 - 00:39

Cor En Hellen:

Ha, die lieve jarig jetje!

vandaag is het een speciale dag, toch?
    we denken extra aan jou en in gedachten vliegen we bij je langs om een dikke verjaardagsknuffel op alletwee je wangen te droppen.
    Maak er een fijne dag van ! !
    Liefs van cockie en hellen.